tirsdag 12. april 2011

Vårfornemmelser

Det sto i en mail nylig at våren var kommet til øya. Flekkerøya altså, jeg vet ikke hvordan det er på øyene lenger nord i landet.

Et øyeblikk seg det innover meg, hvordan det er å hive jakka i april og sette seg i solveggen med en kaffekopp. Hvordan det sakte blir grønnere og grønnere, til du plutselig en dag lurer på når det egentlig ble grønt? Hvordan det er å gå i skogen og høre på vår-lydene. Se påskeliljer og snøklokker og jeg vet ikke hva det heter, alt som kommer opp gjennom vissent løv og brunt rusk fra i vinter. Hvordan ungene springer ute i lyse, lyse kvelder, alt for tynnkledte og med snørret rennende. Og de gamle sier i år som i fjor som i forfjor; ja den vårlufta, den er lumsk den.

Slike sentimentale øyeblikk av mimring kan lett gli over i den dypeste selvmedlidenhet, og det vil vi jo ikke ha noe av. Så jeg prøvde å tenke på hva vi har av fordeler her og nå. Jakka trenger vi jo ikke å kaste, for det første.

For det andre har jeg ikke greie på hagestell og ikke veldig interesse av det heller. Så det er ikke det at jeg lengter etter luking, beskjæring og gjødsling. Hushjelpa har spurt om jeg ikke skal kjøpe potter og frø, så vil hun mer enn gjerne plante kjøkkenhage i bakgården. Jeg bestemte meg for i dag at hun heller må få med seg penger å handle pottene selv, for med meg vil det aldri bli noe.

Videre nærmer vi oss palmehelga, og jeg skal ha barneklubb! Palmesøndag er den mest takknemlige, geniale dagen for en barneleder ved ekvator. De lokale her tar det som en selvfølge, men for en nordboer som vanligvis har markert dagen med i beste fall dunete gåsunger, så er det helt ubegripelig stilig å kunne dra inn svære, ekte, palmegreiner som en del av andaktsopplegget. Snakk om realistisk virkemiddel!

Jeg håper de får en fin søndagsskole hjemme på øya også. De skal vel fargelegge palmegreiner på et ark, tenker jeg...

1 kommentar:

Janniche sa...

Håper dere får ei flott påske:) janniche