torsdag 1. mars 2012

Mama Natals stolthet


Lasagne til middag i dag. Tomatsausen kommer herfra, fra vårt eget blomsterbed foran trappa. Hushjelpa plantet frø fra en tomat før jul. Etter noen få måneders flittig vanning og streng overvåkning, - både gresshopper og to-åringer bes forlate området når mama Natal vokter tomatplantene sine, skal vi i dag nyte fruktene.

Mama Natal har også en mini-plantasje med papayatrær i bakgården, ananas, chilli, ingefær og sikkert mer som jeg ikke vet om. Min mor hage-entusiasten hadde frydet seg over synet. Min svigerinne "landskapsarkitekten" Oddbjørg hadde vært nødt til å nikke anerkjennende. Men det er altså ikke jeg som skal ha æren. Noe både mor og landskapsarkitekten selvsagt visste lenge før jeg sa det.

Jeg har imidlertid blitt så voksen og så inspirert av hagen som gror rundt meg her, at jeg nesten helt sikkert skal plante tomater når vi flytter hjem til Norge. Det er herved bevist: Man modnes av å bo i utlandet. (A).

2 kommentarer:

Janniche sa...

Høres utrolig deilig ut å ha slikt i hagen, papaya - nam, ingefær og chili og ananas faktisk, mmmm
Håper lasagnen ble aldeles nydelig!

Like til jordens ender sa...

Jo takk, den smakte aldeles fortreffelig. Mama Natal kan mer enn å koke ris - hun er blitt veldig flink til å lage ulike vestlige retter også. Dermed var anbefalingen gitt til dem som måtte trenge en god hushjelp fra sommeren.