tirsdag 6. desember 2011

Engler i alle regnbuens farger



- Så sa engelen...?

Advents-tid er engle-tid, enten man påtar seg englerollen selv, eller nøyer seg med å dekorere stua med de bevingede. Rundt frokost- og kveldsbordet de siste ukene har vi nettopp lest oss gjennom boka Venner, helter - og engler fra Lunde forlag, en fin bok til høytlesning for 7-10 åringer (vår testgruppe er i denne alderen). Anbefales herved.

Saturday School/lørdagsskolen hadde juleverksted i helga og da gikk det også i engler. Rødt, blått, grønt, gult, orange, mint, rosa og litt hvitt bredte seg utover rommet og til slutt helt ut på trappa. De små finèr-englene måtte få en ekspress-tørk i sola for å bli tørre bak vingene til barna skulle hjem.

Fargene minnet meg om en sentral bok fra min barndom; Gud og jeg er venner, av Kari Vinje. Der snakker mamma og Julie om Himmelen. Konklusjonen er at i Himmelen er det neppe bare hvitt, det ville Julie ha syntes var utrolig kjedelig. Hun finner trøst i tanken på at mormor sikkert har både appelsingule strømper og rødt sjal i Himmelen.

Dette er helt sant: Jeg kunne hele denne boka utenat da jeg var yngre. Jeg hørte kassetten om igjen og om igjen, slik at jeg ikke bare kunne gjenta innholdet ordrett, men også ganske nøyaktig herme etter Vinjes tonefall og dialekt. Kari Vinje er en av heltene mine den dag i dag! (A)

Ingen kommentarer: