fredag 10. desember 2010

Gjør alltid det som er rett

-Always do what is right, the outcome is never important.

Det sa han, inderen med oransje kastemerke i panna som dumpet ned i stua vår forrige uke. Merket i panna matchet den oransje skjorta perfekt, men jeg turte ikke spør om merket var valgt til skjorta, eller motsatt. Jeg kom plutselig på at jeg visste veldig lite om kastesystemet eller hinduisme i India. Mannen hadde stor mage, stor lommebok og et heftig temperament. Nå hadde han en kampsak på gang, og ville samle underskrifter.

Kampsaken hans er ikke så viktig her, men det han sa om å gjøre det rette, ble en alvorlig preken til meg. -Gjør alltid det rette, resultatet er ikke viktig.- Gjør jeg alltid det rette, uansett hva jeg frykter eller forestiller meg at resultatet blir?

Vi er vant til å tenke resultater når vi gjør en jobb, eller tar et valg. Det er voksent og lurt å tenke på konsekvenser av hva man gjør. Men jeg tror vi må aller først spør: Hva er det rette? Hva sier Gud jeg skal gjøre nå? Har Han en veiledning i Bibelen om hva som er rett i denne sitausjonen? Noen ganger kan vi forutse resultatene av våre valg, men andre ganger har Gud en egen plan og en egen visdom som ikke vi er i stand til å forutse, uansett hvor grundig vi analyserer situasjonen. Gjør alltid det rette. Guds ord sier hva som er det rette. Guds resultater er de beste.(A)

Ingen kommentarer: