mandag 9. mai 2011

Unnskyld, Indonesia! Vi er ikke bedre...

- Den er størst, som kan bøye seg. Jeg vil med dette si unnskyld til Indonesia generelt og til noen ukjente flaggermus-selgere spesielt, for mitt litt ovenfra-og-ned innlegg i forrige måned om bruk av uskyldige flaggermus til astma-medisin.

Jeg støtter ikke praksisen og tror fortsatt ikke flaggermus-ekstrakt kan hjelpe mot astma. Men de som driver i flaggermus-bransjen her, tror antagelig på produktet de selger. Norske produsenter av næringsmidler har derimot alle forutsetninger for å vite godt hva de selger, men det ser ikke ut til at de bryr seg.

I morges leste Elisabeth på tuben at bringebærsyltetøy fra Nora hjemme i Norge, inneholder karmin. Jeg ble så pass nysgjerrig at jeg måtte google ordet. Det hørtes litt gammeltestamentlig ut syntes jeg, ypperstepresten skulle jo ha karmosinrød ull i antrekket. Men syltetøyet smaker ikke ullent, så det måtte være noe annet.

Karmin viser seg å være en gift man får når man tørker, knuser og koker en viss type lus. Det blir kjempefin farge av lusene, så den er ypperlig til å få syltetøy til å se friskt og fristende ut, spesielt for små barn som elsker sterke farger. Imidlertid er bruken omstridt i mange land, siden stoffet kan fremkalle allergiske reaksjoner og astmatiske symptomer.

Vi vet jo godt at både norske aktører og de internasjonale selskapene som produserer matvarer og pulverposer har kun èn styreleder, og det er mammon. Jeg fant ei lang liste over e-stoffer som brukes i Norge, med mulige bivirkninger. Det gikk mye i astma og kreft. Føre-var prinsippet kan umulig gjelde i næringsmiddel-bransjen.

Det var etter å ha lest denne lista, jeg følte for å vise litt ydmykhet overfor de som selger lokale medisin- og næringsmidler. Hva er egentlig verst, å selge en flaggermus fordi du tror den hjelper for noe, eller å selge mat med kjemiske stoffer du vet kan slå skadelig ut, men du vil ha pengene? Norge ser sterilt og vitenskapelig ut på overflaten, men under forseglingen viser det seg kanskje at humbugen bare er godt konservert og pent fargelagt.

Beklager Nora, jeg liker godt rødt rutemønster på forkleet og alt det der, men når jeg flytter hjem tror jeg det blir hjemmelaget syltetøy og ekte sukker på skiva. (A).

Ingen kommentarer: