torsdag 26. mai 2011

To meter middag

De tre staute nevøene våre som besøkte oss i begynnelsen av denne måneden, var litt skeptiske før de skulle overnatte ute i jungelen. Tenk om det kom en slange glidende inn under presenningen der de sov...? Det gikk heldigvis bra og de følte seg veldig rolige og trygge da de var tilbake i byen igjen. De skulle bare hørt dagens småprat på kjøkkenet mitt.

Hushjelpa: Det kom en svær slange inn til naboene i går.
Jeg: Å ja?
Hushjelpa: Ja, den var to meter lang og hodet så stort som så (viser med hendene).
Jeg: Og hvem drepte den?
Hushjelpa: Naboene vel, de var kjempefornøyde. De tilberedte den med en gang, laget slangesuppe og fritert slange og alt mulig (rynker på nesa).
Jeg: Du spiste ikke du da?
Hushjelpa: Nei, nei, jeg liker ikke slange. Har bare smakt det èn gang for lenge siden, da dere i NLM feiret 17.mai... Men jeg har spist katt, det var godt.

Hushjelpa bor ikke så langt fra oss, men huset hennes har en svært enkel standard og ligger omkranset av rismarker og vegetasjon. Her i vårt "penere" boligstrøk kjemper vi fortsatt kun mot rotter og kakkerlakker, de duger ikke en gang som matauk. (A).

Ingen kommentarer: