onsdag 23. november 2011

Stigespillet

Ikke tilfeldig:Kaka gjenspeilte jubilantens
store interesse og hobby; trening.


Dyre i drift:Betydelige summer og mye tid er investert i
krøllene, kjolene, skoene, musklene,
sminken
og veskene som her er stilt ut.


The Loner: Av åpenbare grunner fant jeg det ikke naturlig
å stille opp sammen med gruppen på bildet over.
Men bursdagsbarnet insisterte på at fotograferes skulle jeg.

I et samfunn som ikke en gang prøver å late som om at det ikke er klasseforskjeller, kan en nordmann på disse kanter lett ende opp med å bevege seg mer eller mindre ubesværet langs den sosiale stigen.

Ferden går i rykk og napp. Like lett som et terningkast kan sende deg til bunns eller topp på spillebrettet, kan en invitasjon via sms eller på papir sende deg til både de glitrende ballsaler og de støvete hyttegulv.

Forrige helg var vi for eksempel invitert i 40-års dag. Når jeg ser på bildene etterpå, kommer jeg i hu min oldefar, som i følge ivrige slektsgranskere var registrert i kirkeboka som "fattiglem". Han skulle bare sett oss, etterkommerne på grillparty med fiffen.

Det er mye interessant å lære og observere i begge ender av den sosiale stigen. Jeg finner stadig ut at det viktigste jeg har med meg i stigespillet, er menneskesynet. Guds menneskesyn: Alle er vi hans skapninger, nøyaktig like viktige og verdifulle for ham, med nøyaktig samme behov for livet og evigheten. Med dette i bunnen, kommer både fattig og rik i rett perspektiv.(A).

Ingen kommentarer: